Miért van szükség terhelésmenedzsmentre?
Otthoni megoldások
Ház/lakás és elektromos jármű között
A ház/lakás teljesítményének a maximális kihasználása a cél, anélkül hogy a töltés leverje a kismegszakítót. Családi házaknál és társasházaknál is egyaránt megoldható.
Intelligens árammegosztóra vagy más néven okos fogyasztásmérőre van szükség a vezérléshez. Az intelligens árammegosztó figyeli a ház fogyasztását és az alapján automatikusan szabályozza a töltő teljesítményét, hogy ne verje le a biztosítékot ha más fogyasztó is bekapcsol.
Napelemes összeköttetés
A napelem által termelt energia maximális kihasználása a cél. Túltermelés esetén töltsük az autót.
Intelligens árammegosztóra vagy más néven okos fogyasztásmérőre van szükség a vezérléshez. Az árammegosztó onnan tudja, hogy túltermelés van a napelemtől, hogy negatív fogyasztást érzékel a háztól. Így ha 20A a háztartási fogyasztók fogyasztása és 32A-t termel a napelem, akkor a túltermelt 12A-val fogja tölteni az autót.
Kétirányú töltés (Vehicle-To-Home)
Angolul bidirectional töltés, melynek jelentése, hogy nem csak a hálózat töltheti a járművet, hanem a jármű is képes ellátni a ház energiaellátását, mint egy külső és hordozható energiatároló.
Jelenleg ez a technológia kezdeti szakaszban van, csak néhány autó képes erre, mint például a Kia ev6 vagy Hyundai Ioniq 5. És az ehhez szükséges fali töltő is jóval magasabb árkategóriában van mint egy hagyományos AC töltő.
Üzleti megoldások
Töltők között
Abban az esetben beszélünk töltők közötti terhelésmegosztásról, ha fix áramerősség van elkülönítve az autók töltésére és ezt kell szétosztanunk meghatározott számú töltő között.
Például 3x32A áll rendelkezésre összesen 2 autó töltésére. Ebben az esetben, ha csak 1 autó tölt, akkor az kitudja használni a maximális 3x32A-t, viszont ha beáll mellé egy másik autó, akkor megfelezi a 3x32A-t, és így mindkettő tud 3x16Amperrel tölteni.
Ebben az esetben nincs szükség külön fogyasztásmérő eszközre (intelligens árammegosztóra). Mindössze a töltőket kell egy UTP kábel segítségével összekötni egymással és a töltő mobilalkalmazásában beállítani a maximális rendelkezésre álló Amper számot és a töltők darab számát.
Dinamikus terheléselosztás töltők és épület között
Ebben az esetben már az épület fogyasztását is figyelembe kell vennünk. Olyan helyeken jöhet szóba, ahol nem tudunk fix áramerősséget elkülöníteni az autók töltésére, de szeretnénk minél több elektromos autót tölteni egyidejűleg. Nagyon költséges lenne a töltők maximális teljesítményéhez felépíteni a hálózatot. A plug-in hybrid autók (1x16A) és az elektromos autók (akár 3x32A) töltési teljesítményében jelentős eltérés van, de nem tudhatjuk ki melyik töltőponthoz fog beállni, így a terhelésmenedzsment használatával a töltő szoftvere fogja figyelembe venni, hogy melyik töltőpont mennyivel töltsön. Mindezt úgy, hogy közben csak annyi teljesítményt ad a töltőknek, amit az épület nem használ.
Intelligens árammegosztóra vagy más néven okos fogyasztásmérőre van szükség a vezérléshez.
Terhelésmenedzsment videó bemutató
Mit nevezünk intelligens árammegosztónak?
Az intelligens árammegosztó egy okos, digitális fogyasztásmérő , ami képes mérni a ház fogyasztását.
Az árammegosztó UTP kábellel köthető össze a töltőkkel, de vannak már olyan megoldások is, melyekhez nem szükséges kábeles összeköttetés.
Az árammegosztó továbbítja az épület valós idejű fogyasztását a fali töltőnek, melynek mobilalkalmazása ezáltal kitudja számolni, hogy mennyi energia marad az autó töltésére a rendelkezésre álló összes energiából kivonva a fogyasztást. Ezáltal nem fogja leverni a kismegszakítót a töltés.
Elektromos autó töltése napelemmel
Teljesen Zöld mód
A Wallbox mobilalkalmazásban a “Full Green”, vagyis Teljesen Zöld mód kiválasztásával 100%-ban a napenergiával tölthetjük elektromos autónkat. Ebben az esetben, csak akkor indítja el a töltést a mobilalkalmazás, ha érzékeli hogy túltermelés van a napelemtől és a túltermelés megfelel az autó töltéséhez szükséges minimális teljesítménynek, ami a legtöbb autónál 1x6A, de ez bizonyos modelleknél akár 1x8A is lehet. Ez alatti Amper szám alatt nem indul el az autó töltése. Amíg nem éri el ezt a minimális Amper számot a túltermelés, addig szünetel az autó töltése.
Gazdaságos mód
A Wallbox mobilalkalmazásban a Gazdaságos mód választásával a napelem és a hálózati energia együttes használatával történik az autó töltése. Itt ha túltermelés van a napelemtől, akkor már azonnal elindul a töltés, nem szükséges elérnie az autó töltéséhez szükséges minimális követelményeket, mert ez kiegészül a hálózati energiával. Így ha csak kicsivel termel többet a napelem, mint amennyit a ház felvesz, akkor ezt a minimálisat is tudjuk hasznosítani az autó töltésére. Viszont, abban az esetben ha egyáltalán nincs túltermelés a napelemtől, akkor szünetelni fog az autó töltése.
Ajánlott termékek
GYIK
✅ Mit jelent a terhelésmenedzsment elektromos autó töltőknél? 🚗⚡️
A terhelésmenedzsment leggyakoribb esete, amikor szét kell osztani a rendelkezésre álló teljesítményt az épület és az elektromos autó töltő(k) között. De napelemes összeköttetés esetén is szóba jön a teljesítménymegosztás.
✅ Miért van szükség terhelésmenedzsmentre töltőknél? 🚗⚡️
A teljesítménymegosztás legfőbb oka, hogy nincs elegendő teljesítmény a ház fogyasztásának ellátásra az elektromos autó töltésével egyidejűleg. A terhelésmenedzsment bevezetésével nincs szükség hálózatbővítésre.
✅ Hogy működik a napelemes összeköttetés elektromos autó töltőknél? 🚗⚡️
A napelemes összeköttetés célja a napelemek által termelt energia maximális kihasználása. Választhatunk, hogy 100% zöld energiával vagy a napenergia a hálózat együttes használatával akarjuk tölteni autónkat.