Az elektromos autó töltés ára: mi befolyásolja?
A villanyautók esetében különösen fontos, hogy mennyibe kerül a fenntartás. Ez az egyik leggyakoribb összehasonlítási alap, hogy mégis miért annyival jobb az áram, mint a benzin vagy a dízel? Az elektromos autó töltés ára az elmúlt években sokat változott, és több módszer is van arra, hogy faragni tudjunk belőle.
Az elektromos autó töltés ára – hogyan alakul napjainkban?
Pár évvel ezelőtt a rezsicsökkentésnek hála kiemelkedően kedvező volt a villanyautó “tankolása”, egyszerű volt kiszámítani azt is, hogy mennyibe kerül a villanyautó töltése. Ez azóta rengeteget változott, a kedvezményes rezsi elszámolás még mindig elérhető, de bekerült egy határ, ami felett többet kell fizetni. Ez valamelyest megbonyolítja azt, hogy mégis hogyan kell kiszámítani az elektromos autó fogyasztását, de nem lehetetlen.
Először is meg kell nézni, hogy jelenleg mennyibe kerül egy kWh áram. Ha a kedvezményes határ alatt vagyunk (2523 kWh/év vagy havi 210 kWh), akkor 36,9 Ft egy kWh. A limit feletti fogyasztás már 70,1 forint/kWh lesz. A következő fontos adat az elektromos autó akkumulátorának a kapacitása. Vegyük alapul a Tesla Model 3-at, annak is a Long Range változatát, aminek az energiatárolójába 80 kWh fér el. Innentől a számítás már nagyon egyszerű lesz: az akkumulátor kapacitását megszorozzuk egy kWh árával, azaz 80 szorozva 36,9 forinttal, ha a limit alatt vagyunk. A teljes töltés 2.952 forintba fog kerülni, a limit felett (80*70,1) 5.608 forint lesz nulláról 100%-ra feltölteni az akkut. Ezzel akár 450 kilométert is meg tudunk tenni, ami azt jelenti, egy kWh segítségével 5,6 kilométer hatótávolságot kapunk. Ebből könnyen kiszámolható (36,9 forint osztva 5,6 kilométerrel), hogy kilométerenként mindössze 6,6 Ft lesz a költség.
Hogyan lehet még kedvezőbb az elektromos autók üzemeltetése?
Érdemes a témáról útmutatókat olvasni, mivel az elektromos autó töltés ára még tovább faragható. Az eddigiekben ismertetett módszerhez semmilyen speciális módszerre, eszközre nem volt szükség, egyedül egy saját fali töltő telepítése az ajánlott, hogy hatékony legyen a folyamat. A költség még kisebb lehet, ha tudunk éjszakai árammal tölteni. A limit alatt ennek az ára mindössze 23,1 Ft/kWh, felette pedig 62,9 Ft/kWh. Természetesen ehhez tarifát kell váltani, de abszolút megéri az éjszakai áram alkalmazása. Miért olcsóbb este? Mert a megtermelt energiát értékesíteni kell, az éjszaka folyamán pedig kevés fogyasztóeszköz van bekapcsolva (hisz a legtöbben alszanak). Könnyebb és hatékonyabb olcsóbban kínálni, mint megpróbálni tárolni.
A másik módszer, ami szintén mindenkinek elérhető, hogy napelemek segítségével töltjük az elektromos autót. Napelemes rendszereket szintén lehet telepíteni állami támogatással, amivel még kedvezőbben oldhatjuk meg a villanyautó üzemeltetését. Az energia felhasználása és előállítása is teljesen zöld lesz.
Fontos a töltési hatékonyság
Ha sem az éjszakai áram, sem a napelemes rendszer nem elérhető, vagy még nem aktuális számunkra, akkor a legjobb módszer, amit választhatunk, ha felszerelünk egy saját fali töltőt. Ez azért előnyös, mert sokkal jobb a töltési hatékonysága, mint a gyári töltőnek. Ez azt jelenti, hogy a felvett energia nagyobb százalékát tudja átadni az akkumulátornak, mint a hagyományos konnektorról üzemeltethető változat. Ha kérdése van, keressen minket bizalommal.
Általánosságban elmondható, hogy minél magasabb a szint, annál nagyobb a teljesítmény és annál gyorsabban töltődik az új járműved.
Azonban a gyakorlatban a töltési időket sok tényező befolyásolja, mint például az autó akkumulátora, a töltési kapacitás, a töltőállomás teljesítménye. Ezen kívül az akkumulátor hőmérséklete, az akkumulátor töltöttségi szintje a töltés kezdetekor, és az is, hogy osztozol-e másik autóval a töltőállomáson, szintén befolyásolhatja a töltési sebességet.
Az adott szinten a maximális töltési kapacitást vagy az autód töltési kapacitása, vagy a töltőállomás teljesítménye határozza meg, attól függően, hogy melyik alacsonyabb.
Töltők szintjei,töltési lehetőségek
1. szintű töltő
Az 1. szintű töltés egyszerűen azt jelenti, hogy az elektromos járművet (EV) egy szabványos konnektorba dugjuk. Attól függően, hogy a világ mely részén tartózkodunk, egy tipikus fali aljzat maximum 2,3 kW-ot biztosít, így az 1. szintű töltővel való töltés az EV-k töltésének leglassabb módja—óránként csak 6-8 kilométer (4-5 mérföld) hatótávot ad. Mivel nincs kommunikáció a konnektor és a jármű között, ez a módszer nemcsak lassú, hanem veszélyes is lehet, ha nem megfelelően kezeljük. Emiatt nem ajánljuk az 1. szintű töltés használatát, kivéve végső megoldásként.
2. szintű töltő
A 2. szintű töltő egy dedikált töltőállomás, amelyet falra szerelve, oszlopra rögzítve vagy a földön állva találhatunk meg. A 2. szintű töltőállomások váltakozó áramot (AC) biztosítanak, és teljesítményük 3,4 kW és 22 kW között mozog. Gyakran megtalálhatók lakóövezetekben, nyilvános parkolókban, üzletekben és kereskedelmi helyeken, és ezek alkotják a nyilvános EV töltők többségét.
A maximális 22 kW-os teljesítménnyel egy óra töltés körülbelül 120 km (75 mérföld) hatótávot biztosít. Még az alacsonyabb, 7,4 kW-os és 11 kW-os teljesítmény is sokkal gyorsabban tölti az EV-t, mint az 1. szintű töltés, óránként 40 km (25 mérföld) és 60 km (37 mérföld) hatótávot adva.
Ennek köszönhetően, valamint a számos intelligens töltési lehetőség, csatlakoztathatósági és biztonsági funkciók miatt, amelyeket a 2. szintű AC töltők kínálnak, sok EV-vezető fektet be otthoni AC töltőállomásba.
3. szintű töltőállomás (DC gyors töltő)
Más néven DC vagy gyors töltés, a 3. szintű töltés közvetlen áramot (DC) használ a jármű akkumulátorának közvetlen töltésére, szemben az 1. és 2. szintű töltőállomások által használt váltakozó árammal (AC). Ez lehetővé teszi, hogy a 3. szintű töltők megkerüljék az EV lassabb AC/DC fedélzeti átalakítóját, és közvetlenül az akkumulátorhoz juttassák el a DC áramot.
Ennek eredményeként a 3. szintű töltőállomások sokkal gyorsabban biztosítanak nagyobb teljesítményt, így ideálisak rövid megállási helyekre, például benzinkutakra és flottadepókra. A töltési idők eltérőek lehetnek a különböző járművek és teljesítmények között, azonban általánosságban elmondható, hogy a 3. szintű töltők percek alatt feltölthetik a járművet, szemben a 2. szintű töltőállomások óráival vagy az 1. szintű töltőállomások napjaival.
Az elektromos autó töltése vs. benzines autó költségei
Az egyik kérdés, amit a potenciális EV-vezetők gyakran feltesznek, hogy az elektromos járművek töltése olcsóbb-e, mint a hagyományos fosszilis üzemanyaggal működő járművek feltöltése? Ahogy valószínűleg már sejtette, a válasz szinte mindig igen.
Függetlenül az egyes töltési alkalmak költségeitől, ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb EV-vezető otthon tölt, időnként feltölt vásárlás vagy munkahelyi tartózkodás közben, és gyors töltést használ a hosszú távú utazásokhoz, az EV töltés általában sokkal olcsóbb, mint egy autót benzinnel vagy dízellel megtölteni.
A benzinköltségek ingadoznak, az áramtarifák pedig területenként változnak, de a legtöbb esetben havi szinten kevesebbe kerül egy EV töltése, mint a hagyományos jármű benzinköltsége.
Bár ingyenes lehetőségek is elérhetők, a nyilvános töltőállomásoknak idő alapú díjak vannak, amelyek általában többe kerülnek, mint az otthoni töltés.
Elektromos jármű töltés árának számítása
Nem kell megijedned, a szükséges matematika meglehetősen egyszerű. Hasznos lehet egy friss villanyszámla a legpontosabb becsléshez. Ki kell számolnod, hogy mennyit fizetsz áramért egy adott hónapban. Ezután példákat fogunk adni, hogy megállapíthasd, mennyit költesz minden felhasznált kilowattóránként (kWh) áramra.
Az otthoni töltéshez vedd elő a villanyszámládat, majd oszd el az általad felhasznált kilowattórák számát a végösszeggel. Ez megadja neked az árát, amit kilowattóráként fizettél.
🚗⚡️GYIK✅
Mi befolyásolja az elektromos autó töltésének árát?🚗⚡️
✅Az elektromos autó töltésének árát számos tényező befolyásolja, például:
- Az aktuális villamosenergia-árak
- A fogyasztási limit alatti vagy feletti töltés
- Az autó akkumulátorának kapacitása
- A töltési idő és a használt töltési módszer (pl. otthoni fali töltő, éjszakai áram, nyilvános töltőállomás)
Hogyan számolhatom ki az elektromos autó töltésének költségét?🚗⚡️
✅Először is meg kell nézni az aktuális villamosenergia-árat. Ha a kedvezményes határ alatt vagyunk (2523 kWh/év vagy havi 210 kWh), akkor 36,9 Ft egy kWh. A limit feletti fogyasztás 70,1 Ft/kWh. Az autó akkumulátorának kapacitását megszorozzuk egy kWh árával. Például egy 80 kWh-s Tesla Model 3 Long Range teljes töltése 2.952 Ft-ba kerül a limit alatt (80 x 36,9 Ft) és 5.608 Ft-ba a limit felett (80 x 70,1 Ft).
Mennyibe kerül kilométerenként az elektromos autóval való közlekedés?🚗⚡️
✅Az előző példán alapulva, ha 80 kWh teljes töltése 450 km hatótávolságot biztosít, akkor 1 kWh 5,6 km-t ad. Ha a kedvezményes áramtarifa 36,9 Ft/kWh, akkor kilométerenként 6,6 Ft-ba kerül a közlekedés (36,9 Ft / 5,6 km).
Hogyan lehet még kedvezőbb az elektromos autók üzemeltetése?🚗⚡️
- ✅Éjszakai áram használata: Az éjszakai áram olcsóbb, mindössze 23,1 Ft/kWh a kedvezményes határ alatt, és 62,9 Ft/kWh felette.
- ✅Napelemek telepítése: Napelemek segítségével előállított energia teljesen zöld és hosszú távon költséghatékony megoldás.
- ✅Saját fali töltő telepítése: Jobb töltési hatékonyságot biztosít, mint a gyári töltők, ezáltal csökkentve az energiaveszteséget.