Olvasási idő: 3 perc

Hogy alakultak a 2024-es autóeladások Európában?

2024-es évben egy kivétellel mindenféle hajtáslánccal rendelkező járműtípus értékesítési aránya csökkent a teljes eladási volumenből Európában. Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) közzétette tavalyi statisztikáit az újonnan forgalomba helyezett autókról, és az eladások legnagyobb vesztesei a dízelüzemű kocsik lettek, melyekből 11,8%-kal adtak el kevesebbet, mint 2023-ban, de a sima benzinesekből is 6,8%-kal fogyott kevesebb. A plug-in hibridek iránti kereslet is csökkenni látszik, ugyanis 3,9%-os visszaesést mért az ACEA az egy évvel korábbi értékhez képest. A tisztán elektromos autók értékesítési számai sem emelkedtek, bár a nagy visszaesés is elmaradt, ugyanis 1,3%-os mérséklődést tapasztalt a szervezet.

szén dioxid,év első,európai autógyártók,százalékkal,bmw,százalékos,millió,tesla,piac,legnagyobb,

Melyik autókat vették legjobban 2024-ben az emberek?

Még ugyan nem történt meg a trónfosztás (továbbra is a sima benzines négykerekűek a legnépszerűbbek 33%-os részesedéssel), azonban mild és full hibrid (tehát külső áramforrás igénybevétele nélkül üzemelő) járművek erősen felzárkóztak rájuk. A konkrét piaci részesedéseket az alábbi táblázat mutatja meg:

Meghajtás 2023-as részarányok 2024-es részarányok
Benzin 35,7% 33%
Hibrid 26,5% 31,4%
Plug-in hibrid 7,7% 7,4%
Elektromos 15,7% 15,4%
Dízel 11,9% 10,4%
Egyéb 2,5% 2,5%

A 2023-as év után tehát tavaly is több tisztán elektromos meghajtású autó került forgalomba a 12 hónap során, mint gázolajjal és az egyéb (pl hidrogén) meghajtással működő együttvéve, azonban a hibridek térnyerése szemmel látható, amihez a szigorodó emissziós normák is nagyban hozzájárulnak. Szinte biztos, hogy idén már ez a hajtásfajta lesz a legnépszerűbb, már csak azért is, mert közel olyan hatékony tud lenni, mint egy dízel, viszont sokkal kevesebb “nyűg” van vele, mint egy plug-in vagy elektromos – hisz nem kell töltőt keresni, elég csak tankolni bele. Persze üzemeltetését tekintve a magasabb szervizköltségek és az egyre emelkedő benzinárak miatt nem mindig ideális választás egy enyhe hibrid.

Az országok, ahol már az elektromos autók dominálnak

elektromos autók,eu ban,továbbra is,elektromos autó,mercedes benz,elektromos

Az ACEA azt is közölte, melyek azok az európai országok, ahol már nem kérdés a villanyautók térnyerése. Kiemelkedő a kezdetek óta úttörő szerepet betöltő Norvégia, ahol tavaly már a teljes gépkocsiállomány 88,9%-a tisztán elektromos volt.

Ehhez képest a második helyezett Dánia a maga 51,5%-os eredményével jócskán elmarad, míg a harmadik Svédország 35%-kal, amitől alig marad el Hollandia (34,7%).

Magyarország is szerepel a statisztikában, ám idehaza mindössze a teljes autóállomány 7%-a jár helyi emisszió mentesen, igaz, a környező országok közül csak Ausztria előz meg minket a maga 17,6%-os eredményével.

Mely országokban adták el a legtöbb elektromos autót?

elektromos autó eu,elektromos autók,eu ban,szén dioxid,év első,mercedes benz,elektromos,százalékkal,

A “legtöbb elektromos autó értékesítése egy adott országban” kérdés esetén már más a helyzet, ugyanis a nagyobb autópiaccal rendelkező államok állnak előkelő helyen. Ilyen például az Egyesült Királyság vagy Németország, ahol egyaránt több mint 380 ezer ilyen kocsi kelt el, igaz, a németeknél ez 27%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbi (524 ezret meghaladó) értékesítési számokhoz képest. A lista harmadik helyén tavaly és idén is Franciaország áll, ahol alig észrevehető csökkenés volt tapasztalható (298 ezerről 290 ezerre). Hollandia lett a negyedik 132 ezer darab villanyautóval, míg Magyarország a 31 országból 21. helyen végzett 8568 darabbal (a 2023-as 5799 darabhoz képest). A 48%-os emelkedésben valószínűleg nagy szerepe volt az EU-s céges pályázatnak.

Ajánlott termékek

⚡️GYIK

⚡️1. Hogyan változott az autók értékesítési aránya Európában 2024-ben?⚡️

2024-ben szinte minden hajtáslánccal rendelkező járműtípus értékesítési aránya csökkent az előző évhez képest. A legnagyobb visszaesés a dízelüzemű autóknál történt, 11,8%-kal kevesebbet adtak el, míg a plug-in hibrideknél 3,9%-os, a tisztán elektromos autóknál pedig 1,3%-os csökkenést tapasztaltak.

⚡️2. Mely autótípus volt a legnépszerűbb 2024-ben Európában?⚡️

A sima benzines autók továbbra is a legnépszerűbbek, 33%-os piaci részesedéssel. Azonban a mild és full hibridek gyorsan felzárkóztak, és már 31,4%-ot értek el a teljes értékesítési arányban.

⚡️3. Hogyan változott a különböző hajtásláncú járművek piaci részesedése 2023-ról 2024-re?⚡️

Az alábbi táblázat mutatja a változásokat:

Meghajtás 2023-as részarány 2024-es részarány
Benzin 35,7% 33%
Hibrid 26,5% 31,4%
Plug-in hibrid 7,7% 7,4%
Elektromos 15,7% 15,4%
Dízel 11,9% 10,4%
Egyéb (pl. hidrogén) 2,5% 2,5%

⚡️4. Miért válik egyre népszerűbbé a hibrid hajtás?⚡️

A hibridek népszerűségét a szigorodó emissziós normák segítik. Emellett közel olyan hatékonyak, mint a dízelek, de kevesebb problémát jelentenek, mint a plug-in hibridek vagy az elektromos autók, hiszen nem igényelnek töltést – elég tankolni őket.

⚡️5. Mely európai országokban a legmagasabb a tisztán elektromos autók aránya?⚡️

  • Norvégia: 88,9%
  • Dánia: 51,5%
  • Svédország: 35%
  • Hollandia: 34,7%

Magyarországon az autóállomány 7%-a tisztán elektromos, ezzel a környező országok közül csak Ausztria előzi meg 17,6%-os eredménnyel.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.