Napelemes elektromos autó töltés a Wallbox fali töltőkkel
Szaldó és bruttó elszámolás. Manapság sokat hallani ezeket a fogalmakat, de akármilyen napelemes rendszerünk is legyen, mindenképp hasznos, ha az esetleges túltermelésünket nem a szolgáltatónak adjuk, hanem otthon használjuk fel. Erre tökéletes társ lehet egy elektromos autó és a Wallbox Eco-Smart intelligens rendszere.
Szaldó és bruttó napelemes elszámolás közötti különbségek
Aki rendelkezik szolár rendszerrel, az már biztosan tudja, milyen szisztéma szerint számol el az áramszolgáltatóval. Márpedig egyáltalán nem mindegy, melyik alá tartozunk.
Míg a szaldó rendszerben termelő háztartások és cégek éves (vagy havi, ha ezt választották) elszámolás alatt egyszerű kivonással számolnak el a 12 hónap letelte után az aktuális éves termelésük és áramfogyasztásuk szerint, a bruttó elszámolás alá eső fogyasztók a villanyórában mért, a hálózatból pillanatnyilag felhasznált vagy visszatermelt áram után kapnak vagy fizetnek – csakhogy nem ugyanannyiért veszi a szolgáltató az áramot, mint amennyiért a fogyasztó kapja azt, így nem mindegy, hogy mikor mennyi a termelés és az áramfelvétel. Erre lehet tökéletes megoldás az elektromos autó töltése.
Túltermelés felhasználása autó töltésre
Itt sem mindegy persze, hogy melyik elszámolás alá esünk, ugyanis a szaldósok ráérnek a rendelkezésre álló teljes időtartam (12 hónap) alatt bármikor felélni a betáplált energiát, a bruttó elszámolásban viszont célszerű azonnal felhasználni a Nap által rendelkezésre bocsátott energiát.
Míg az első esetben nem kifejezetten fontos, de hasznos, a másodikban azonban szinte kötelező az olyan töltő beszerzése, amely igazodni tud a pillanatnyi fogyasztási és betáplálási adatokhoz. A spanyol Wallbox mindegyik fali töltője ilyen, azaz a funkció gyárilag elérhető bennük, annak kiaknázásához csupán egy okos fogyasztásmérőre, a Power Boost kiegészítőre van szükség. Ez a két eszköz egymással kommunikálva a felhasználó által kiválasztott profil alapján indít vagy állít meg töltést a rendelkezésre álló túltermelés mennyiségének fényében. S hogy ez mitől függ? A következő részben láthatjuk, mennyire egyszerű.
Hogyan működik a napelemes autó töltés?
Teljesen Zöld Mód
A Full-Green mód figyeli, hogy mikor áll rendelkezésre elegendő “zöldenergia-felesleg”a háznál ahhoz, hogy megfeleljen az autó energiaellátásához szükséges minimális követelményeknek (ami fázisonként 6 ampert jelent). Ebben az esetben, csak akkor indítja el a töltést a Wallbox, ha érzékeli hogy túltermelés van a napelemtől, és a túltermelés megfelel az autó töltéséhez szükséges minimális teljesítménynek. Amíg ezt nem éri el a túltermelés, addig szünetel az autó töltése.
Gazdaságos Mód
A Gazdaságos mód érzékeli a zöld energiát, amelyet a házban máshol nem használnak fel, és összekeveri a hálózatból származó energiával, így biztosítva a gazdaságos töltést, mert minimálisra csökkenti a hálózati energia felhasználását. Ebben az esetben a napelem és a hálózati energia együttes használatával történik az autó töltése. Itt, ha túltermelés van a napelemtől, akkor már rögtön elindul a töltés, nem szükséges elérnie a minimális követelményeket, mert ez kiegészül a hálózati energiával. Kisebb napelemes rendszerek vagy sok nagy fogyasztó megléte esetén ennek az opciónak a használata ajánlott, mert így egész nap felhasználhatjuk az amúgy esetlegesen hálózatba visszakerülő energiát.
A Wallbox Eco-Smart további előnyei
Külön örvendetes a Wallbox okos fogyasztásmérőn alapuló napelemes rendszer kezelésében, hogy ezzel együtt jár az úgynevezett Power Boost funkció, vagyis a dinamikus teljesítményszabályozás.
Ennek köszönhetően a töltő (vagy akár több készülék egymásra fűzve egyszerre) tudja figyelni a rendelkezésre álló teljesítményt, és annyit adni az autó(k)nak, amit nem használnak el az egyéb fogyasztók, így mindig ki lehet használni a villanyórai biztosíték(ok) maximumát úgy, hogy közben nem kell aggódni egy esetleges túlterhelés okozta áramszünettől. Azért is hasznos a terheléselosztás, mert így elkerülhetjük a magas hálózatfejlesztési költségeket.
Amire fontos odafigyelni napelemes töltés esetén
A rendszer tökéletesen azonos fázisszámmal operáló inverter, háztartás és autó töltés esetén működik optimálisan, vagyis amennyiben háromfázisú háztartásban csak egy fázison működő napelemes rendszer van, úgy nem fog megfelelően működni az Eco Smart, hiszen így csak egyetlen fázison lesz visszatermelés, a többin mindig csak fogyasztást fog látni a fogyasztásmérő.
Amennyiben három-három fázison működik az épület és az inverter is, de az autó csak egy fázisú AC töltést tud (pl. Nissan Leaf, korábbi Hyundai Ioniq modellek, PHEV járművek nagy része, stb…), nincs nagy gond, de így a termelés három ágra oszlik, az autó viszont csak egyet fog kapni, ezért pl. hiába érjük rendszer szinten akár a 9 kW-os értéket, ebből az autónak csak 3 kW jut, ami nagyjából 13 amper.
Egyfázisú háztartás és napelemes rendszer esetén nem probléma az egy- vagy háromfázisú autó töltése, hiszen az okos fogyasztásmérő egy ágat néz, az ott megjelenő többletet tudja az autó töltésére fordítani.
Mikor jó útitárs egy elektromos autó?
Mielőtt a címben szereplő kérdésre a konkrét választ keresnénk, érdemes az alapoktól kezdeni a vizsgálatot, pontosabban attól a résztől, hogy a kényelmes elektromos autózást nem csupán a töltési sebesség határozza meg. Hiszen hiába készül olyan jármú, ami DC oszlopon 5-10 perc alatt “feltankolható”, akár a hagyományos, belső égésű motorral szerelt társai, ha 2-300 kilométerenként szükség van erre a műveletre. De fordítva is igaz, hogy hiába tud megtenni egy villanyautó akár 800 kilométert egy töltéssel, ha utána órákig kell rostoklonia egy oszlopnál.
Összességében az egészséges kompromisszum az, amikor elég messzire, például 5-600 kilométerre tudunk eljutni egyetlen töltéssel, ám szükség esetén 20-30 perc állásidővel már értelmezhető hatótávnövekedést könyvelhetünk el. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő hatékonyság, ami a légellenállás, a tömeg és az alacsony fogyasztású motor(ok) “szentháromságából” ered.
Persze egy kis akkuval sose fogunk nagy távokat leküzdeni egyszerre, a nagy telepnek viszont a tömege is nagyobb, így nincs egyszerű dolga a gyártóknak. Azt persze már mindenki belátta, hogy egy kisautónál nem szükséges a hatalmas hatótáv, hisz javarészt munkába járáshoz, városi közlekedéshez fogják használni a tulajok, míg a nagy családi négykerekűk esetében már úgysem számít szignifikánsan az a plusz 1-200 kilogramm.
Amper és kilowattóra, avagy a töltés hosszát befolyásoló tényezők
A modernkori villanyautók 10-15 éve íródó történetében megannyi akkuméret és töltési teljesítmény látott már napvilágot, hisz a technológia rohamosan fejlődik, szinte naponta mutatnak be akár ugyanabból a modellből nagyobb kapacitású vagy épp gyorsabban tölthető változatot (sokszor persze felárért cserébe). Azonban nem árt megkülönböztetni az AC és a DC töltési teljesítményt.
Míg a háztartásokban és szinte bárhová telepíthető AC töltők maximális teljesítménye 22 kW (3x32A), addig a DC töltők és az autók folyamatos fejlődésen mennek keresztül, és manapság már nem ritka 300 kW feletti teljesítményű villámtöltőt találni. Egy ezzel kompatibilis járművel elméleti síkon akár 1500 km-nyi távot is lehetne egy óra alatt az akkuba pumpálni, ám a valóságban nem ilyen egyszerű a matek, de erre a következő részben térünk ki. Mindenesetre egy ilyen töltőoszlopon ideális esetben nagyjából 20-30 perc alatt nyerhetünk 4-500 km-es hatótávot, ami szép érték, szinte egy hagyományos tankolás hosszával egyenértékű (mire leakasztjuk a töltőpisztolyt, átfolyik a 60 liter üzemanyag, bemegyünk fizetni, sorban állunk és kisétálunk, 10-15 percbe könnyen belekerülhet). Persze hagyományos töltés esetén ennek töredéke, legjobb esetben is 22 kW áll rendelkezésre, ami egy mai nagyméretű és nagyteljesítményű járműnél jobb esetben is 4-5 órás teletöltést eredményez (teljesen lemerült akku mellett).
A Mercedes-Benz EQS 350 modelljét például 11 kW-os váltóáramú teljesítménnyel (3×16 amperrel) tudjuk tölteni, ami több mint 10 óra alatt teszi tele a teljesen üres, 96 kWh-s akkupakkot. Ennek a modellnek a maximális DC töltési kapacitása egyébként 200 kW, amivel kicsit több mint egy óra lenne a 0-100% töltés ideje, ezzel szemben 80%-ra elég 35 perc is. A maximális elméleti hatótáv 683 kilométer, így 35 perc alatt közel 550 km-t nyerhetünk. Persze ezt sok tényező befolyásolja.
A töltés hosszát befolyásoló egyéb tényezők
Az első ilyen tényező a külső és belső hőmérséklet. Nagy átlagban 20 Celsius fokos környezeti hőmérséklet mellett, 30-40 fokos akkumulátorral lehet elérni az ideális töltőteljesítményt, így a hideg vagy az extrém meleg is negatív hatással lesz a tempóra – arról nem beszélve, ha az autóban egyéb fogyasztók, mint a klímarendszer, multimédia, ülésfűtés, stb. működnek, hisz ezek mind áramot igényelnek. A nagy különbségeket persze a villámtöltési tempóban fogjuk realizálni, hisz ott közvetlenül az akkuba kerül a betöltött energia, ezért egyáltalán nem mindegy, hány fokos a telep. Mivel az AC töltés teljesítménye töredéke a DC-nek itt igazából nem fog szignifikánsan nőni a töltésidő, ám van helyzet, amikor itt is teljesítménycsökkenésre számíthatunk.
Például otthon, ha egy leterhelt villamoshálózatunk van, és okos fogyasztásmérővel kiegészített töltőt használunk (mint amilyen a spanyol Wallbox összes terméke, melyek a Power Boost nevű funkcióval tudják ezt). Ilyen esetben a töltő úgy igazítja a teljesítményt, hogy az épületben élők ne érezzék a mindennapi rutin közben annak hátrányait, vagyis a villanyórában található biztosítékokhoz fog igazodni a töltő által leadott teljesítmény úgy, hogy közben bármit használhatunk a háztartásban úgy, mintha nem töltenénk. Ekkor kis teljesítmény vagy rossz méretezés miatt az is előfordulhat, hogy amíg túlzott fogyasztást generálunk, addig a töltés nem is fog menni, csak miután megszűnik az extra terhelés. Előnye a technológiának, hogy sosem fognak lecsapni a biztosítékok, hátránya a kiszámíthatatlan töltésidő.
Emellett akadnak olyan köztöltők, ahol egy adott teljesítmény áll rendelkezésre kettő vagy akár több oszlopra, és ez oszlik el annyi felé automatikusan, ahány töltőfejet használnak épp az autósok – lehet ez AC vagy DC töltő is. Ilyenkor annak függvénye a töltési idő, hogy milyen egyéb járművek és meddig foglalják azt az ágat, amin mi is töltünk.
A töltési teljesítmény nem állandó – töltési görbe
Ezeken túl ideális körülmények mellett sem egyforma minden autó töltési görbéje, vagyis a felvett teljesítmény sem állandó egyik esetben sem, viszont manapság már egyre szélesebb töltöttségi tartományban valósulnak meg akár a maximum érték 90-95%-án a töltések. Vagyis elképzelhető, hogy például a korábban említett Mercedes EQS 350 80%-os töltöttségig legalább 160 kW-ot felvesz mindvégig DC oszlopon. Hagyományos gyorstöltőn általában 90%-ig szokták felvenni a fedélzeti töltő maximumértékét (néhány kivételtől eltekintve lehet ez egy fázison 3,7 vagy 7,4, illetve 11 vagy akár 22 kW) az oszlopról a járművek, persze ez attól is függ, hogy az adott helyszínen mit tud a töltő. Például hiába 7,4 kW-os a töltő, ha az autónk 11 kW-os rendszerrel szerelt, ez esetben ugyanis az 1x32A-ből csak 1×16-ot fogunk tudni kivenni a 3×16 helyett (a fázisok ugyanis nem közösíthetőek). Ezért érdemes otthonra is olyan AC gyorstöltőt választani, és általánosságban is ezeket a helyeket keresni, ahol 22 kW teljesítmény érhető el, hisz ebből minden jármű a saját maximumát tudja kivenni.
Mennyi is a töltési idő?
A szakmában kevésbé jártas olvasóinknak ajánljuk a Wallbox.hu Autó választó felületét, ahol a várható töltésidő mellett sok egyéb hasznos információra lelhetnek a kiszemelt modell kapcsán.
Ajánlott termékek
⚡️GYIK✅
⚡️1. Mi a különbség a szaldó és a bruttó napelemes elszámolás között?⚡️
A szaldó elszámolás esetén a háztartás éves (vagy havi) alapon számolja el az áramfogyasztását és a termelését egy egyszerű kivonással. A bruttó elszámolás ezzel szemben pillanatnyi mérést végez a hálózatra visszatáplált és onnan vételezett áramról. Fontos különbség, hogy a szolgáltató eltérő áron vásárolja és adja el az áramot a bruttó elszámolásban.✅
⚡️2. Hogyan segíti a Wallbox Eco-Smart rendszer a túltermelt energia felhasználását?⚡️
A Wallbox Eco-Smart intelligens töltési rendszer figyeli a napelemes túltermelést. Két módot kínál:
- Full-Green mód: Csak akkor tölti az autót, ha a túltermelés megfelel a minimális töltési követelményeknek (6A).✅
- Gazdaságos mód: A hálózatból származó energiával kiegészíti a napelemes többletet, így mindig biztosít töltést.✅
⚡️3. Mit jelent a Power Boost funkció, és miért hasznos?⚡️
A Power Boost funkció dinamikusan szabályozza a töltő teljesítményét a háztartás pillanatnyi áramfogyasztásának függvényében. Így:
- Elkerülhetők a túlterhelések és áramszünetek.✅
- Maximálisan kihasználhatók a villanyórában rendelkezésre álló biztosítékok.✅
- Nem szükséges drága hálózatfejlesztés.✅
⚡️4. Milyen feltételek mellett működik optimálisan a Wallbox Eco-Smart rendszer?⚡️
A rendszer akkor működik tökéletesen, ha:
- A háztartás, az inverter és a töltendő autó azonos fázisszámú.✅
- Például háromfázisú háztartás és inverter mellett, ha az autó egyfázisú töltést használ, az energia csak részben hasznosul.✅
⚡️5. Miért fontos a töltési módok közötti különbség?⚡️
- AC töltés: Általában 22 kW a maximum teljesítmény (háztartási töltők). Lassabb, de elérhetőbb megoldás.✅
- DC töltés: Nagyobb teljesítményű töltés (akár 300+ kW), amely gyorsan tölti az autót. Rövid idő alatt jelentős hatótáv növekedést biztosít.✅
⚡️6. Mi befolyásolja az elektromos autó töltési idejét?⚡️
Több tényező is hatással van rá:
- Az akkumulátor kapacitása (kWh).✅
- A fedélzeti töltő vagy DC töltési kapacitás.✅
- A külső és belső hőmérséklet.✅
- A háztartási hálózat terheltsége és a töltő intelligens funkciói (pl. Power Boost).✅
⚡️7. Mikor ajánlott a Full-Green és a Gazdaságos mód használata?⚡️
- Full-Green mód: Akkor ajánlott, ha a napelemes rendszer elég teljesítményt ad a minimális töltési követelményekhez (pl. 6A).✅
- Gazdaságos mód: Kisebb napelemes rendszereknél vagy nagy fogyasztók esetén ideális, mert a hálózati energiát és a napenergiát együttesen használja fel.✅
⚡️8. Miért fontos az akkumulátor töltési görbéje?⚡️
A töltési görbe mutatja, hogy egy autó hogyan veszi fel a töltést a töltés különböző szakaszaiban. A legtöbb autó a töltési teljesítményének maximumát csak 80-90%-ig használja ki, utána a teljesítmény csökken. Ezért gyorsabb a töltés az első 80%-ig.✅
⚡️9. Hogyan lehet megbecsülni az elektromos autó töltési idejét?⚡️
A töltési időt a következő tényezők határozzák meg:
- Az akkumulátor mérete (kWh).✅
- A töltő teljesítménye (pl. 11 kW AC vagy 200 kW DC).✅
- Környezeti feltételek (pl. hőmérséklet).✅
Például egy 100 kWh-s akkumulátor 11 kW-os AC töltéssel több mint 9 órát vesz igénybe, míg egy 200 kW-os DC töltővel 35 perc alatt elérheti a 80%-os szintet.✅
⚡️10. Milyen előnyei vannak a Wallbox okos töltőknek egy átlagos háztartásban?⚡️
- Segít optimalizálni a napelemes rendszer túltermelését.✅
- Intelligens fogyasztásszabályozással elkerüli a túlterhelést.✅
- A különböző töltési módokkal biztosítja az energiahatékonyságot.✅
- Hálózati fejlesztési költségek nélkül is maximalizálja a töltési teljesítményt.✅